Když nehrajete sám

Začátky ve hře Escape from Tarkov, bych bez váhání přirovnal k Dark Souls III, kterou jsem hrál jako první ze série, a po odehraných 5 hodinách bez zabitého prvního bosse jsem měl pocit že jsem totální lama, nebo jsem se někde ucvakl při nastavování hry na super ultra hard. Stejný pocit jsem měl i první den v Tarkově. Ten bych shrnul do jedné věty. Nabrat na sebe vybavení, vybrat mapu, spawnout se a dostat headshot. To vše jsem několikrát úspěšně opakoval. Po první dni skóre přežití ku smrtím 1:19. Měl jsem vlastně jen dvě možnosti, hru prodat, protože sám hrát, minimálně ze začátku nemohu, nebo si najít spoluhráče. Na facebooku jsem nalezl stránku oficiální české komunity EfT. Nyní už mají vlastní stránky na www.tarkovcsr.com. V té době bylo na jejich komunikačním programu Discord okolo 200 přihlášených lidí, nyní již více než 4.500. Ujala se mě tam partička lidí a ukázali mi o co vlastně jde. Dá se říci, že tehdy se mi v hlavě začala rodit myšlenka na založení klanu.

Jak jsem se stal sherpou

S hráči se kterými jsem se scházel na Discord kanálu pro oficiální českou komunitu, lidi jako např. sNěhuliak a Hoodie, nebo Death_Deliver mě seznámili se základními prvky a mechanismy hry, no výsledky se dostavily téměř okamžitě. Hra mě začala velmi bavit, ačkoliv se ve hře vyskytovalo hodně chyb. Během následujícího měsíce až dvou jsem se protloukával nástrahami hry, čerpal informace a zkušenosti. Někdy koncem listopadu 2017 se vedení české komunity domluvilo na spuštění programu "sherpa", který bude pomáhat nováčkům při jejich prvních hrách. Odkaz na vlastní zprávu najdete zde. V této činnosti jsem viděl velký potenciál, právě v souvislosti se založení klanu. Během roku 2018 mi pod rukama prošlo cca 30 začínajících hráčů z nich několik vybraných s námi hraje v klanu i nyní.

Sherpa

Byly to přibližně tři měsíce od doby kdy byl spuštěn program "sherpa", práce s nováčky je fajn, někdy těžší, někdy více než snadná avšak dalo mi to možnost udělat si širší obrázek o hře jako takové a o její komunitě. Z mého pohledu je komunita okolo Escape from Tarkov na československé poměry až nebývale přátelská. Díky nasbíraným zkušenostem jsem si jist že tato hra není opravdu pro každého a i zde to bylo občas vidět. Mnoho lidí přichází s tím že hrají, nebo hráli CoD, Rainbow6, CSko, PUBG a že to nebude problém, že to je stejné a že jim stačí předvést co hra umí. No, ve výsledku jsem už pár těchto nováčku viděl prodávat účty za pakatel, jen měsíc až dva od první hry. V této hře, i přes všechny její neduhy a bugy (fáze: betatest), platí že jen silný vydrží. Celkově ale zpětně musím říct, že jsem vesměs poznal fajn lidi.

CzechoSlovakia Army

Vraťme se ale zpátky k tomu jak vznikal klan CSA. S klukama spolu de facto hrajeme už šest měsíců, a to že si před jména dáme nějaký clan tag bylo jen otázkou času. Poslední nezodpovězenou otázkou zůstávalo, jak celou věc okolo klanu pojmeme. Něco 4Fun pro pár kámošů, nebo vytvoříme z ne až tak početné české komunity klan který bude konkurence schopný a dokáže podpořit nové hráče? Na naší společné FB skupině byla založena anketa jaké bude jméno klanu. To co vyhrálo je všem jasné, ale jaké byly další návrhy? RDG - (Rapid Depoyment Group), PS - (PussysDestroyers), CS18 - (Czechoslovakia 1918) a SD - (StillDeath). Myslím že až na CS18 nebylo co řešit a stal se z nás klan CSA. Toho dne se počet našich hráčů pohyboval okolo 15. Za vedení klanu Tomáš alias Death_Deliver, Peťo alias Nemo, náš mladý věčně nespokojený Daník, jako xDanik, Michal alá Hoodie a já. Až na jednu malou změnu pokračujeme ve stejném složí do dnes. Jo, jakže jsme to vlastně pojali?  ..... :D

Léto a podzim v Tarkově

Celý rok 2018 se v Tarkovu nesl ve znamení eliminování stále se opakujících chyb. Takové ty drobnosti co vám jiné hry odpustí, ale Escape from Tarkov ne, tady to je jiná liga. Myslím že tohle poznal každý kdo tuto hru okusil. V rámci práce v klanu se nic nemění, práce s nováčky jede také ve stejných kolejích a obecně mi přijde že se česká komunita hezky rozrůstá. To je vidět i na stávajících československých klanech, které se rozrůstají a i jejich počtu, třeba na oficiálním discord serveru pro EFT má každý druhý hráč nějaký klan tag. Většina asi bude pro pár lidí, kamarádů, ale jsem si jist že se nějaký klan rozroste do vice než deseti lidí. Ke konci roku jsme se do toho opřeli trošku vice a pustili jsme se do výroby nových webových stránek, tak i náš klan překročil 35 členů a jsme ve stavu že na TS je vždy s kým si zahrát. Samozřejmě si někteří dávají pauzu, některé hra trošku omrzela z důvodu opakujících se bugů a vrhli se tak na nějakou jinou. Z mého pohledu jsou změny k lepšímu a posun vpřed je viditelný. Dle podcastu a videí které nám BSG serbíruje je jasné že plány do budoucna vypadají velmi slibně.

Oficální sherpa a příprava na patch 0,12

Nově spuštěná webová prezentace maká jak má, sice není vše 100%, ale účel to splní. Už teď je mi jasné že to je jen přestupní stanice, ale prozatím postačí. Nováčkům kteří třeba nepoužívají facebook, nebo jiné sociální sítě do dává možnost poprosit o radu nebo pomoc, případně hned mít možnost si s někým zahrát v partě. V průběhu roku 2019 se BSG rozhodlo že rozšíří oficiální sherpy i o zástupce z české a slovenské komunity. Bylo vybráni 4, možná 5 hráčů  pomalinku se začínáme prokousávat žádostmi. Jako hezký bonus beru že když si nás nováček vyžádá, tak do startu dostane i nějakou základní výbavu, batoh, zbraň a nějakou tu munici. Samozřejmě že to není úplně ono, takže snad všechny vybavíme pořádným, jak já říkám, vercajkem a jdeme na na raid. Z reakcí vím že tento zpusob supportu má dobré ohlasy. Podobnou podporu komunity jsem u žádné jiné hry neviděl. Nejen tady tedy BSG, ve spolupráci s "dobrovolníky", dělá dobrou práci.  Od pulky roku nás vývojáři masírují videi, streamy a obrázky z nově připravovaných map, zbraní a velké změny verze engine na nejnovější Uniti2018. Nesmím opemenout ani na nové rozšíření hry o úkryt, tj místo kde si po raidu půjdete odpočinout, vyrobit nějaké ty věci, či náboje, nebo si zastřílet na svoji soukromou střelnici. No, nejde se netěšit...